У
минулому столітті вирішував долю учня логічний інтелект, але в сучасному світі
емоційний інтелект стає складовою у досягненні успіху та щастя. Тому вчителю
треба це усвідомити та намагатися підвищувати рівень свого EQ та учнів.
За
Даніелем Гоулманом емоційний інтелект – це здатність розуміти власні почуття,
контролювати сплески емоцій; уміння ухвалювати правильні рішення і залишатись у
спокої, оптимістично оцінюючи складну ситуацію. Деякі вчені порівнюють EQ з емпатією,
співпереживанням.
Я
гадаю, що для формування та розвитку EQ у школі
найкраще використати уроки літератури, бо під час читання творів ми можемо
поставити себе на місце різних героїв і усвідомити їхні почуття, емоції.
Матеріалом
для художнього читання може бути сам текст твору, цікаві факти з життя
письменника, епіграф уроку. Наприклад, коли на уроці учні ознайомилися з
біографією автора, можна запропонувати їм дати відповідь на запитання: « Який
факт у біографії митця тебе найбільше вразив і чому?» . Так ми дізнаємося які
теми є цікавими для наших вихованців і визвемо в них певні емоції, діти не
будуть «черствими» до обговорюваного на уроці.
Також
учитель може звернутися до прогнозованого читання, коли робота починається з
питання до учнів: «Як ви гадаєте про що буде йти мова у творі з назвою «Золотий
жук» або «До кого, на вашу думку, звертається ліричний герой вірша Г.
Аполлінера «Зарізана голубка й водограй»? Не зайвим буде обговорити назву
твору, імена та прізвища героїв. Наприклад, назву роману Ф. Достоєвського
«Злочин і кара», оповідання А. Чехова «Хамелеон», комедію М. Гоголя «Ревізор».
Це дасть змогу учням зрозуміти, що у творі немає нічого випадкового.
Зв’язок
літератури з життям дає можливість показати складність, багатство навколишнього
світу, виховати в учнів прагнення до подолання труднощів через приклади з
творів. Для цього треба наблизити проблеми героя твору до сучасного школяра.
Наприклад, при вивченні твору О. Пушкіна «Казка про мертву царівну» можна поставити
такі запитання « Чи гарний цар чоловік, правитель, батько?» Чи можна було б
уникнути деяких подій у творі, якби це було так?
Уроки
літератури сприяють формуванню способу мислення та дій людини, що знає
суспільство та розуміє інших людей, уміє жити в сучасному світі, усвідомлює
наслідки своїх вчинків. У дітей, які можуть знаходити спільну мову з
однокласниками, розуміти почуття один одного не виникає поширеної шкільної
проблеми – булінгу. Ось чому важливо під час навчально-виховного процесу
формувати та розвивати емоційний інтелект.
Тут ви зможете перевірити рівень свого емоційного інтелекту https://www.arealme.com/eq/uk/
Немає коментарів:
Дописати коментар